Makelaar met marketingskills

Makelaar Utrecht

Als makelaar in 2019 is naast marktkennis het ook van belang dat je marketingkennis hebt. Alleen dan kun je een woning optimaal verkopen of aankopen. Alle data die wij verzamelen als makelaars is zeer waardevolle informatie voor de volgende dienstverlening. Iedereen die op jouw sociale media of website rondkijkt geeft jouw informatie die je optimaal kunt inzetten in jouw verkoop- & aankoopstrategie

Je moet een killer marketingstrategie bouwen voor iedere opdracht. Publiek opbouwen, vasthouden en kapitaliseren. Killing marketing gaat erom dat je de klassieke manier van ‘je hebt een product en daar verzin je leuke acties voor’ moet loslaten. Je moet ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep al in je bezit hebt door de juiste content te schrijven. Je volgt je publiek en weet daardoor feilloos hoe jij de juiste doelgroep bereikt.

Als makelaar ben je psycholoog, salesman, analyst en marketeer. Alleen als je deze 4 elementen koppelt kun je goed aankopen en verkopen.

Alles draait om relevant zijn. Hierbij is data de sleutel tot succes!

 

Van makelaar naar marketeer

Ik studeerde Commerciële Economie aan de Hogeschool van Utrecht. Ik startte in de crisis en daarbij leek een combinatie van Sales & Marketing mij een perfecte voorbereiding op de opleiding Vastgoed & Makelaardij. Ik ben nog altijd blij met deze keuze. Ik heb leren onderhandelen, geleerd om campagnes te bedenken, maar ook naar de neuromarketing gekeken. Ook kreeg ik. hier vakken als economie. Door de economie en regelgeving in de gaten te houden weet je wat de gevolgen kunnen zijn van ontwikkelingen binnen de economie. Al deze aspecten zijn van belang in de makelaardij.

Een woning aanmelden op Funda, de woning plaatsen in de etalage en de eigen website: koud kunstje. In deze markt verkopen easypeasy. Via Funda verkopen is weinig pro-actief. Je verkoopt je woning op dit moment hoe dan ook. Maar je wil uiteraard jouw woning zo goed mogelijk verkopen. Wil je aankopen, dan wil je juist zo gunstig mogelijk aankopen.

Marketing Makelaar

In 3 stappen naar succes

Analyseren

De juiste marketingmix maken en opmaken van de beste marketingcampagnes.

Het overtuigen & inspireren van de bezichtigers. Inzichten geven, opties uitwerken

Stappenplan

  • Analyseren van de laatste transactiecijfers van referentieobjecten
  • Bekijken kwartaalcijfers NVM
  • Vraagscan van Fundadesk bestuderen voor de juiste vraagprijs, wat is psychologisch gezien de beste vraagprijs.
  • Zachte kenmerken bekijken en inschatten wat de waarde daarvan is

Een hogere vraagprijs zorgt niet automatisch voor een hogere opbrengst. Maar ook een te lage vraagprijs wordt niet altijd volledig gecorrigeerd door de markt. Het is van belang om de vraagprijs zo te bepalen dat er meer dan voldoende animo is, maar dat ook het doel bereikt wordt. Bij een te lage vraagprijs zijn er te veel mensen die willen komen kijken en niet iedereen kan betalen wat jij voor ogen hebt. Het is hierbij van belang dat deze informatie tegen elkaar afgewogen wordt.

Belangrijk is om de voor- en nadelen van het huis in kaart te brengen.
De nadelen zul je daarna moeten coveren met oplossingen of je moet de nadelen kunnen weerleggen. Tegenover 1 nadeel moet voor een koper 3 pluspunten staan.
 
Wat is jouw favoriete plek in huis en waarom? Laat dit terug komen in de foto’s en advertentietekst. Wellicht kun je hier 
 
Vraag ook aan vrienden, bekenden en familie wat ze de voor- en nadelen van de woning vinden. Soms kun je eenvoudig de nadelen verhelpen of ombuigen naar een positief punt. Op deze manier ken je de eventuele bezwaren van jouw kopers en kun je hier goed op inspelen tijdens het verkoopproces en de marketing.
 
Wat zou jij zelf aanpassen aan de woning als je zou blijven wonen? Dit is mogelijk ook wat potentiële kopers aan willen passen. Kun je hier een Artist impressie voor laten maken of al een offerte voor opvragen? Zo kun je de potentiële kopers die hier wat meer tijd voor nodig hebben alvast over de streep trekken.
  • Hoe oud is jouw doelgroep
  • Waar woont jouw doelgroep nu?
  • Wat zijn de wensen van jouw doelgroep?

Op basis van deze gegevens weet je wat je moet tonen per doelgroep en kun je verschillende advertenties inrichten op basis van remarketing, geografische kenmerken en interesses. 

Wat is er gaande in jouw wijk? Wordt er een straat heringericht? Komt er nieuwbouw? Dit zijn zaken die voor belang zijn voor een woningzoekende. 
 
Wij zorgen ervoor dat er blogs worden geschreven over de ontwikkelingen in de wijk & blogs over ondernemers. Zo brengen we de potentiële kopers op de hoogte en geeft het hen meer vertrouwen. Ze durven zo net even wat meer te bieden omdat het een goede investering zal zijn. Ook onder aan de woningaanmelding staat omschreven wat de ontwikkelingen zijn in de wijk & wat dat zal doen voor de woningwaarde.
  • Perfecte foto’s van het huis & wijk
  • Plattegronden en een meetrapport met vlakke tekening
  • Video van de wijk
  • Informatie over de wijk & ontwikkelingen

En niet onbelangrijk zorg voor een perfect gestylde woning. Met de focus op de meubels op de juiste plek en goed opruimen.

Voordat we de doelgroep gaan benaderen, is het van belang dat we een goede landingspagina hebben. Mensen moeten hier de informatie kunnen vinden die voor hen van belang is. Net iets meer informatie dan op Funda.  In Google analytics kunnen we dan monitoren hoe lang mensen op de website verblijven en welke andere pagina’s ze daarna bekijken.

Het is relevante informatie als je ziet dat de zoekers van de pagina daarna doorklikken naar de ontwikkelingen in de wijk.

Daarnaast is het van belang dat in de URL het adres is vermeld. Het voordeel van deze opbouw is dat je op een later moment sneller gevonden gaat worden als mensen hun zoektocht gaan starten via Google. Zodra je zoekt in Google op ‘Amsterdamsestraatweg 184 te Utrecht’ wordt onderstaand zoekresultaat getoond.

Hoe beter je de potentiële kopers kunt monitoren hoe beter je weet waar je op in moet haken tijdens bezichtigingen.

Doordat we bij iedere woning goed monitoren en een Facebookpixel hanteren kunnen we gebruik maken van remarketing & geomarketing. We tonen verschillende advertenties aan verschillende doelgroepen.

Daarnaast schrijven we blogs. In deze blogs geven we vast relevante informatie die de mening van potentiële kopers zouden kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld over hotspots in de buurt. Maar ook vragen waarvan we verwachten dat potentiële kopers die zullen hebben. Bijvoorbeeld hoe zit het met erfpacht.

Ook adverteren we in sommige gevallen via INDEBUURT. Dit forum heeft een groot netwerk en wordt gezien als autoriteit.

Daarnaast kijken we per woning of er andere kanalen zinvol zijn. Bijvoorbeeld Google Ad Displays of ondernemers in de buurt die de woning kunnen promoten.

Als makelaar komen wij bij woningen verschillende partijen tegen. In de kroeg praten we met mensen en onze vrienden en familie kennen ook altijd voldoende mensen die een huis zoeken.
Je moet een kopersdatabase opbouwen. Dit doe je en door de data achter je website op te slaan, door je CRM systeem en door het netwerk dat je hebt opgebouwd. 
 
Door een SneakPeak je netwerk in te sturen, een mailtje met de vooraanmelding naar meneer ‘Hendriks’, waarvan je weet dat hij een huis zoekt in de Bloemenbuurt met een tuin kun je een woning al goed aanmelden. Zo heb je kwalitatief hele goede kijkers, je weet al wat ze zoeken, je kunt adequaat inspelen op de wensen van de kijkers.
 
Natuurlijk zijn er op dit moment heel veel kijkers en is de druk hoog. Maar niet iedere kijker is kwalitatief goed. Daarnaast is het niet altijd zo dat potentiële zoekers automatisch bij een woning gaan kijken die eigenlijk heel goed bij ze past. Soms is een woning die niet aan het wensenlijstje lijkt te voldoen soms wel de perfecte woning. Door een paar kleine aanpassingen is het in een keer het droomhuis van de potentiële woningkoper. Maar op Funda komt deze woning dan niet direct boven.
 
 

Wij vragen altijd of een koper met een aankoopmakelaar komt. Komt een kandidaat met een aankoopmakelaar, dan is het een serieuze partij. Daarnaast is het ook van belang om te weten of iemand alleen komt, terwijl hij of zij wel een partner heeft. Dit is een minder handige partij. Hierdoor proberen we altijd te kijken of er een andere bezichtigingsmogelijkheid te realiseren is. Door meer informatie in te winnen kunnen we gerichtere informatie geven tijdens de bezichtigingen of kunnen we alvast relevante informatie toe sturen

Zorg ervoor dat jouw woning lekker ruikt. Geen etensluchtjes, wierook of geuren van dieren. Lekkere geurstokjes geven een goede sfeer in huis. Men kan zich dan identificeren met het huis. Ook een rustig muziekje geeft mensen een huiselijk gevoel. Een gevoel van thuiskomen en thuisvoelen. Dit is een van de belangrijkste gevoelens bij het kopen van een huis.

Door alle gegevens te combineren komen we samen tot de allerbeste deal.

Hoe zetten we de marketing in voor de aankoop?

ook voor de aankoop zetten wij onze marketingskills in. We zoeken buiten de gebaande paden naar een woning. Vinden wij op basis van die date een geschikte woning voor jou? Dan betaal je daar een extra fee over. Maar hoe lekker is het als je niet met 20 man hoeft te kijken bij een woning?

Benieuwd wat wij met onze marketingskilss voor jou kunnen betekenen?