Een uitspraak die mijn vader vaak en graag deed. Hij maakt hem nog steeds graag met een grote grijns op zijn gezicht. Stiekem is hij best heel trots op hoe wij het doen. Als zijn vrienden of kinderen van zijn vrienden hulp nodig hebben, help ik ze graag. Dat ik graag wil helpen en dat soms als levensdoel heb gesteld maakt ook dat ik voor mezelf begon. Hij is dan ook best trots als hij hoort dat ze goed advies van mij hebben gekregen. Zelf was hij lange tijd aannemer en had dus vroeger veel te maken met makelaars.
Negatief artikel
Steeds vaker komen makelaars negatief in het nieuws. De vraag naar woningen is enorm, het aanbod enorm klein. Net zoals in iedere beroepsgroep zitten er altijd rotte appels tussen. Trouw, plaatste een artikel over dat je zonder aankoopmakelaar nergens tussenkomt. Dat woningen vooraf al gegund zijn aan vriendjes en dat biedingen vaak niet worden doorgegeven aan verkopers. Dat er biedingen na de deadline binnen komen en vooral dat het een schimmige en ontransparante wereld is. Vooral NVM-makelaars moesten het ontgelden. Dat vond ik zelf bijzonder. NVM-makelaars zijn juist de makelaars die niet mogen handelen. Ik zie makelaars bij andere brancheverenigingen pandjes voor de markt uit op eigen naam zetten of van vriendjes of collega’s en daarna doorverkopen. Vaak niet eens verbouwd. Ik snap dat mensen daar hun vraagtekens bij zetten. Daarna verscheen er nog een artikel, waar Vereniging Eigen Huis nog een schepje er bovenop deed. Maar eigenlijk was dat een verkapt verkooppraatje voor zijn eigen diensten. Een jonge dame gaf in dat stuk aan dat ze niet met naam in de krant wilde, omdat ze wellicht nog wel een makelaar nodig had. Ze gaf aan dat ze vaak precies € 1000,- overboden werd. Wij krijgen soms op een woning wel 21 biedingen binnen. Soms zijn biedingen zelfs exact hetzelfde, met voorwaarden aan toe. Zelf heb ik ooit een woning niet gekregen op € 25,- na niet. Pure pech.
Makelaar voor eigen gewin
Grappig na het artikel in de Trouw, kreeg ik bij verkoopgesprekken steeds te horen dat mensen echt een makelaar zocht die er voor hen was. Die meer tijd stak in de verkoop. Ik vroeg dan of het kwam door het artikel wat ze hadden gelezen. Daar waren verkopers inderdaad van geschrokken. Ik kreeg het artikel zelfs doorgestuurd door iemand die een verkoopgesprek wilde aanvragen. Ik voelde een soort angst.
Negatieve reviews
Op Google hebben wij 3 negatieve reviews. Ik snap als geen ander dat deze woningmarkt echt frustrerend is. Je koopt geen pakje boter. Je betaalt enorm veel geld voor een woning die in de meeste gevallen niet eens aan al je wensen voldoet. Ik moest 3 jaar geleden starten op de woningmarkt. Een laag salaris, goed gespaard, maar toch leek het onmogelijk. Deze reviews geven eigenlijk aan dat ik wel degelijk alles doorgeef aan de opdrachtgever. Wij maken niet overal direct een inschrijving met een deadline van. Wij wachten vaak na de eerste bezichtigingsdag of tweede bezichtigingsdag de biedingen die we hebben binnen gekregen af. We overleggen de biedingen met de opdrachtgevers en die kiezen op basis van ons advies de verkoopstrategie.
Lindy was the selling makelaar for our house. We were pushed to raise our offer 2 times.
1. After we sent our offer, in few hours we were called by Lindy, she said our offer was one of 3 highest offers and we can review our offer until 8pm. We made a new offer at 6pm. At 8 pm, Lindy called us and said “the house is yours!” We celebrated with our family at Sinterklaas dinner, gave the news to our loved ones, emotionally prepared for the new house.
2. Next morning we were called again by Lindy. They got a higher offer after deadline and it was 5.000 EUR more than ours. Too bad we missed the house and owners did not care about the deadline but only money mattered. If we still wanted the house we should now match the new price. We still matched the price but with a very bad feeling in our hearts. We were not sure whether we were cheated, emotionally played. We were not even sure it the third party was real.
Was such bad experience, not mentioning she was always late to all meetings. At notary meeting seller party was also joking about her never being on time.
Er waren 3 biedingen die heel erg dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Net zoals de voorwaarden. Mijn opdrachtgevers kozen er voor om met alleen de 3 biedingen die heel erg dicht bij elkaar lagen verder te gaan. Ze kregen tot dezelfde avond de tijd om hun uiterste voorstel in te leveren. Wij maakte de kopers blij en stelde twee andere partijen teleur. Toen gebeurde er iets waar niemand blij mee is. De partij die ik teleur had gesteld was er achter gekomen dat tot aan het tekenen van de koopovereenkomst een verkoper nog kan kiezen om aan een andere partij te verkopen. De volgende ochtend leverde deze partij een hoger voorstel bij mij in. Ik ben dan verplicht om dit voorstel ook voor te leggen aan mijn verkopers. Zij gaven aan dat dit wel serieus geld was en hier graag op in te willen gaan. Zelf vind ik dit een belachelijke regel, dat je gewoon mag verkopen nadat je een mondelinge overeenkomst bent aangegaan. Echter, ik moet het doorgeven en moet mijn verkopers wijzen op hun rechten. Sneu als ik het vond voor de eerste kopers belde ik ze op. De dame die de review heeft geschreven bleef maar schreeuwen dat het niet kon en niet mocht en wij verplicht waren te verkopen. Ik vond het heel naar voor haar, maar kan niets aan de regelgeving veranderen. Ik heb aangegeven wat de regels zijn en dat zij hun voorstel ook mochten herzien. Ik ben niet voor mezelf begonnen vanwege het geld. Sterker nog ik heb mijn verkoper geadviseerd om de deal te laten zoals het was, omdat het altijd zal voor teleurstellingen zorgt en veel gedoe achteraf. Helaas ben ik niet de beslissende partij. Ik was alleen te laat bij de notaris. Speciaal omdat ik het hele proces heel erg vervelend vond hadden we de eindinspectie om 7.45 uur ‘s ochtends. Geen probleem, tijdelijk woonden wij even bij mijn ouders op ca. 1,5 uur rijden van Utrecht. Om 05.45 vertrok ik daar, maar er was een ongeluk gebeurd. Ik kwam dus om 7.55 aan bij onze afspraak. Ik denk dat er door de taalbarriere een verwarring is gekomen over het grapje. De grap ging namelijk over iets heel anders 😉
Dagen heb ik hier buikpijn van gehad. Ik wil het altijd zo graag goed doen voor iedereen en dat iedereen met een glimlach terugkijkt op het proces. Ethisch blijft dit een lastige kwestie. Ik was natuurlijk zelf ook liever niet in deze situatie terecht gekomen. Maar je bent als makelaar een adviseur en als verkoopmakelaar ben je er hier voor jouw opdrachtgever. Andersom heb ik het ook gehad. Maar toen was ik aankoopmakelaar. Dan strijd je voor jouw aankoopklant. Ik denk dus dat een aankoopmakelaar er niet alleen is om de deal te doen met zijn vriendjes, maar juist voor al het advies.
Daarnaast heb ik twee keer 1 ster ontvangen. Dit was van een stel. Het was toevallig bij onze eigen woning. Wij hadden twee volle bezichtigingsdagen gehad, in totaal 10 biedingen en daar waren een aantal hele goede biedingen uitgekomen die voor ons heel erg goed uitkwamen. Wij kozen er dus zelf voor om de laatste bezichtigingsochtend niet door te laten gaan. ‘s Avonds laat hebben wij iedereen een mail en een sms gestuurd. Helaas hadden deze mensen dat niet gezien. Ik was thuis en stond ze netjes te woord. Echter, ze hadden niet in de gaten dat ik zowel de eigenaresse was als de verkoopmakelaar. Ze vertelde mij dat het proces niet eerlijk was gegaan. De makelaar had ons een verkeerde keuze laten maken en ze waren echt de beste kopers. Natuurlijk vond ik het heel erg vervelend. Maar ze maakte ‘de makelaar’ helemaal zwart. Ze hadden aangegeven te kunnen bieden en hun bod al ongezien gedaan. Dat klopte, dat had ik gezien. Maar was veel lager met andere voorwaarden. Wij hadden dus een keuze gemaakt op basis van deze gegevens. Maar aan mij vertelde ze dat de makelaar hun bieding zeker niet door had gegeven en dat ik een verkeerde beslissing had gemaakt en de makelaar niet moest vertrouwen. Grappig, ik was zelf de makelaar en had dus heel wel overwogen een besluit genomen. Ze zette allebei dus een slechte review op Google en ik kreeg nogmaals een mail dat ze aan de verkoper had laten weten dat wij niet hun bieding hadden doorgegeven. Ook hier kreeg ik een beetje buikpijn van. Tuurlijk vond ik het vervelend dat ze niet konden kijken en dat hun bieding te laag was. Maar het is en blijft een keuze van een verkoper om een woning te verkopen. Ik snap ook dat iets soms oneerlijk aanvoelt. Ik gun iedereen een fijn en betaalbaar huis. Maar je kunt niet de makelaar de schuld van alles geven. Als ik zelf niet de makelaar was geweest, was ik misschien zelfs een beetje aan de makelaar gaan twijfelen. Maar hè ik kon die makelaar moeilijk de schuld geven. Dat was ik tenslotte zelf.
Goede reclame
Als makelaar geloof ik zeker in een goede relatie met je collega makelaars. Ik ga graag met ze borrelen, zie een aantal collega makelaars ook privé. In vakanties vallen we ook weleens voor elkaar in. Wij zoeken altijd alles heel goed uit met onze aankoopklant. Collega’s weten dan ook dat wij een betrouwbare partij zijn en onze aankoopklanten op alle zaken hebben gewezen en weten waarop de woning getaxeerd kan worden. Daarnaast weet ik ook van welke collega’s ik goed op aan kan en welke niet. Voor de verkoper is dit ook fijn. Een bieding niet doorgeven om zo mijn vriend of vriendin de woning te gunnen, volgens mij verlies je dan op de langere termijn. Juist de goede verhalen, de records zorgen ervoor dat mensen bij ons komen. Ik probeer juist vriendjes te zijn met mijn klant. Wij zijn tenslotte een team! Ze moeten mij vertrouwen en ze vertrouwen ons hun huis toe. Die verkopers hebben vrienden, familie, collega’s en buren. Allemaal potentiële opdrachtgevers. Lange termijn visie. Ook de particulieren neem ik serieus. Als makelaar wil je hierbij alleen zeker weten dat ze hun zaken op orde hebben en geen koudwatervrees krijgen. Extra vragen, veel informatie en een goed gesprek zorgen ervoor dat je een particulier ook als een hele goede en serieuze partij mee kunt nemen in de onderhandelingen. Ik snap wel dat sommige collega’s liever aan een collega makelaar verkopen. Je weet dan dat de zaken op orde zijn en geregeld. Dat er geen verrassingen boven komen. We zien best vaak dat particulieren kijkers niet zo goed zijn voorbereid op de aankoop. Laat die crisis maar komen, dan laten wij zien dat we goed zijn in ons werk. Zullen we onze vrienden in de makelaardij wel extra verleiden om met hun aankoopklanten te komen kijken en een goede deal te doen! En als aankoopmakelaar onze vrienden onder de tafel te krijgen met onze onderhandelingen.