toekomst makelaar

Toekomst van de makelaar: op onderzoek in San Francisco

Toekomst van de makelaar: ik ging in San Francisco op zoek naar de toekomst van de makelaar. Moeten alle makelaars straks een nieuwe baan gaan zoeken? Of blijft de makelaar toch bestaan? Ik ging op zoek naar de toekomst van de makelaar in een van de meest innovatieve steden van de wereld: San Francisco.

SF REALTORS ACCOCIATION

In de Uber op naar de SF Realtors accociation (NVM van San Francisco). Vriendelijk werd ik hier ontvangen, maar eigenlijk vond de man achter de desk mijn vragen over de toekomst maar vreemd. Ze waren er wel mee bezig, ze hadden ook een aantal magazines en er waren nieuwe startups. Maar in zijn ogen waren makelaars nog lang niet uitgestorven in een markt die zo booming is als in San Francisco. Op dat moment dacht ik dat ze er echt niet mee bezig waren in San Francisco. Maar toen ik op Union Square de magazines ging lezen die ik van hem had gekregen bleek het toch anders te zijn. Er zijn wel degelijk nieuwe initiatieven. Er zijn diverse startups als Offerpad, Knock, Opendoor and Zillow’s instant offers. Al deze start-ups zijn ingericht om direct een deal te maken via een app of een website. Deze startups willen de manier waarop huizen nu verkocht worden wijzigen. Door direct cash money te bieden voor een woning, hoeven de verkopers geen hoge makelaars fee’s te betalen en krijgen ze direct hun geld. Ze kunnen hier zelfs afspraken maken over de overdrachtsdatum, zodat ze tijd hebben om te verhuizen. Deze voorstellen worden binnen 24 uur uitgebracht. Deze bedrijven hebben geautomatiseerde taxatiemodellen om de ‘fair market value’ te bepalen. Deze bedrijven verkopen de woningen weer door. De kijkers kunnen zonder makelaar door de woning lopen. Ze krijgen de code van het sleutelkastje en kunnen daarna een bod uitbrengen. Dit wordt in de gaten gehouden met camera’s.

Open Houses

Om te zien hoe hier de bezichtigingen in zijn werk gaan heb ik een aantal woningen opgezocht op REALTORS, dit een soort van Funda. Ik vroeg een bezichtiging aan. Direct ontving ik 2 smsjes met het verzoek om direct te bellen. We konden direct een afspraak in plannen. De makelaars zijn hier zeer commercieel en werken 7 dagen per week en vaak tot ‘s avonds laat. Ik koos ervoor om naar een open huis te gaan, zodat ik ook andere mensen kon zien die gingen bezichtigen. Een huis van ca. 27 m2 in een redelijke wijk stond te koop voor $ 399,000.– dit is omgerekend ca. € 350.000,–. Het werd bewoond door een ouder echtpaar dat ca. 20 jaar daar afwisselde tussen het eenpersoonsbed en de bank. De schoonmaakspullen stonden achter een gordijntje in het bad. De kleding hing tussen de pakken koffie en de koelkast stond naast het bed. Iedere centimeter was benut. Volgens de makelaar was het een buitenkans en een fair deal. Het kwam bijna nooit voor dat er in deze wijk een huis te koop stond voor zo’n laag bedrag.

Makelaar Shawn Kunkler

De vriendelijke makelaar stond mij te woord over de wereld van een makelaar in San Francisco. Er zijn ca. 5000 makelaars in de stad. Circa 400 makelaars maken de dienst uit in de stad. Als makelaar is het belangrijk om bij verschillende ronde tafels te zitten. Hoe meer vrienden je hebt in de makelaarswereld, hoe meer deals je kunt maken. Bijna alle makelaars zijn zelfstandigen. Ze werken onder een grote kantoornaam. Dit kantoor verzorgd de marketing en het netwerk. Deze makelaar heeft uitgelegd hoe het werkt in San Francisco. Alleen de verkopende makelaar krijgt een commissie. Maar er zijn ook aankoopmakelaars. De makelaars werken samen, maar de concurrentie is moordend. Zo proberen twee bevriende makelaars altijd de deal aan elkaar te gunnen. Daarmee moeten ze samen de courtage delen. Ik vroeg hem hoe hij dacht over alle nieuwe startups. Hij gaf aan dat dit lastig is. Het zorgt ervoor dat hun courtages door deze initiatieven enorm onder druk komen te staan. Zo zijn de commissies die zij ontvangen in een paar jaar van 6% naar 2% gegaan. Echter, de gemiddelde woningwaarde is $ 1,000,000.–. De markt is vrij traditioneel. De makelaar heeft een te koop bord, een brochure en dreunt tijdens de bezichtiging de kenmerken op. Voor de duurdere woningen zorgen ze voor een mooiere brochure, betere foto’s en meer dagen om te bezichtigen. De reden dat de makelaars in San Francisco het liefste niet willen innoveren heeft te maken met de huidige verdiensten. Deze zijn op dit moment zeer lucratief.

Dina Hogg

Dina Hogg ziet innovatie anders. Zij kocht een Mercedes Benz Sprinter. Dit werd haar mobiele kantoor. Direct na een bezichtiging kan ze haar opdrachtgevers van alles laten zien. Mensen kunnen direct al hun wensen en gegevens achter laten. Samen kunnen ze kijken naar andere opties. Of direct door rijden naar een ander huis. Ook kun je direct rond rijden door de stad en samen bepalen wat de wijken zijn die in opkomst zijn. Laten zien wat er gaat gebeuren in een wijk. Opdrachtgevers voelen zo direct wat ze wel en niet willen. Zo vinden ze het juiste huis. Daarnaast bespaart de driving office tijd. Tijdens alle afspraken door kan ze altijd direct door met haar werk. Zo werkt ze zo efficiënt mogelijk.

Influencer

De makelaars hier zien de toekomst van de makelaar best zonnig in. Neem Shawn Kunkler de makelaar die ik trof op het open huis. Hij schreef een boek over zijn bevindingen van de markt. Hij is zeer actief op Instagram. Promoot de ondernemers en de buurt. Geeft informatie over de markt. Hij laat zien dat hij kennis heeft. Door zo actief te zijn komen mensen naar hem toe voor advies. Door zijn netwerk up to date te houden zorgt hij voor toegevoegde waarde. Hij is een adviseur, een authenticiteit. Hij is hier echt een adviseur en een kei harde salesman. Hij gelooft in de samenwerking van de startups en de beste makelaars.

Conclusie toekomst van de makelaar

De toekomst van de makelaar: als makelaar zullen wij een steeds meer adviserende rol gaan krijgen. Dit besef ik mij terwijl ik hier rondloop in San Francisco steeds meer. Kennis delen, laten zien wat de stad te bieden heeft, wat de ontwikkelingen zijn en de technologie omarmen. Het kan elkaar versterken en wakker schudden, zodat de beste over blijven. Wil jij advies over het kopen van een huis, het verkopen of gewoon weten wat de ontwikkelingen zijn in de markt? Dat kan! Je kunt mij bellen op 0640606437 of contact opnemen via het formulier.